lördag 8 februari 2014

Ny chili på gång...

Förra året så här års var jag så stolt över att ha 8 stora chiliplantor som klarade övervintringen fint, hela sommaren växte de som enorma träd på min balkong, och jag skördade mängder av frukter, så mycket att jag fortfarande har burkar med inlagd chili i kylen och en mängd torkade frukter. Men i år ser det inte ljust ut för övervintrarna, tre plantor som knappt visar några livstecken är vad jag har kvar, och ska jag vara helt ärlig tror jag inte någon av dem kommer klara det, även om jag hoppas att iaf min jaipur-chili ska klara sig. 
Nya fröer är redan sådda, den 29/1 petade jag ner ett 70-tal av mina gamla fröer, hade inga större förhoppningar att 12 år gamla chilifröer skulle gro, men till min förvåning har det börjat spira i krukorna nu, eller iaf i en kruka. Mina serranofrön som jag inte lyckades få ett enda att gro när de var nyköpta har  jag nu 6 st små groddar som kikar upp av 10 sådda frön! Än så länge är det den enda som grott, men blir det inget annat så är jag glad så, jag gillar serrano. Och än finns ju tid att så mer, jag ska avvakta en vecka och sen kan jag alltid peta ner några färska frön från sommarens skörd. 

Tomater har jag också sått, även här riktigt gamla frön, bl.a. roma som jag köpte i Rom för 14 år sedan. Av erfarenhet vet jag att gamla tomatfrön kan klara sig så länge, min mamma hade i det närmaste förhistoriska fröpåsar i sin frökartong, men nog kom tomaterna upp varje år ändå. Men för säkerhets skull petade jag ner 25 frön till roman, och 26 balkonzauber (löjligt att spara ett frö i påsen). Det kan hända att jag sitter här med en djungel av tomat och chiliplantor om ett par månader, vi får se vad som händer, i såfall får jag väl öppna handelsträdgård här i förorten, eller börja skissa på ett riktigt stort växthus på kolonin :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar