tisdag 11 februari 2014

Fem grodda chili-sorter totalt!

Inte dåligt för gamla frön, och faktiskt borde jag därmed sätta stopp för planen att så mer, det optimala om jag vill försöka övervintra en planta av varje sort är nog 5 stycken, som max kan jag få in 7 om jag vill ge dem en fönsterplats, om jag inte vill vintra dem i mindre krukor än de 10-liters hinkar jag så gärna odlar dem i på min balkong sommartid. Faktiskt är jag ganska nöjd med urvalet som sådant, som tidigare nämnts finns 'Serrano' i överflöd, 'Jamaican Bell' och 'Naga Jolokia'. Kvällens nygrodda är 'Hungarian Hot Wax' och 'Brazilian Starfish'. Möjligen hade jag som gillar cayenneaktiga sorter velat ha något åt det hållet också, men det har jag inte ens sått något tror jag (har lite namnsorter jag knappt vet vad det är nerpetat också), och kanske skulle det varit kul med någon paprika att försöka köra över sommaren i en plasttunnel eller så bara, hmm... nej, jag är inte säker på att jag inte kommer så mer capsicum, vi får se :)


Och just ja, funderade häromveckan på att köpa lite skojiga tomatfrön, hade av någon anledning fått för mig att de gamla jag grotestar just nu var de enda tomatfröer jag hade, men så är ju inte fallet, har minst ett tio-tal olika fröer till till lite mer udda sorter som jag köpte på tradera häromåret, så jag ska nöja mig så.
Har faktiskt varit ordentlig och detaljplanerat allt vad jag behöver köpa i år, gått igenom påsar, räknat större fröer, jämfört med tidigare års sådda mängder och skörderesultat och gjort en lista på exakt hur mycket jag ska så av varje sort! Sedan vet jag inte om kolonilotten rymmer så mycket, det är ju en annan sak :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar