onsdag 30 maj 2012

Lotten del 3

2 x 2 timmar hann jag med i går. Det känns i kroppen idag kan jag ju säga, vänster armbåge ömmar efter grävandet i den tunga jorden, så dagen ska nu inledas med gjutning av några betongelement till en grill jag tänker bygga. Knäpp som jag är har jag en säck betongpulver står i köket...

Första passet innehöll lite mer fäktande med lie, ryckande och grävande av några större ogräs och flyttandet av en 40 jordgubbsplantor till en kruka för att skydda dem från grannen som lovade hjälpa mig och ta ett varv med gräsklipparen (!) över stubben som lien lämnat. Hann också rensa ur planteringen där jag satt rabarber, krusbär, blåbär, hallon, rhododendron och lite annat som jag flyttade hit från gamla huset för några år sedan. Efter det blev det hämtning av barna i skolan och sedan tillbaka igen.

Grannen körde gräsklippare och jag lyckades hamna i skottlinjen för en stor sten som sprätte med full fart rakt på min högra vrist, lyckligtvis är jag lite för frusen än så länge för att gå i 3/4-byxor och sandaler som jag brukar på sommaren, så med stötdämpning av både strumpa och rätt mycket hopskrynklat, för långt leggingsben på vristen så klarade jag mig undan med bara smärtan och en liten skrapad buckla på vristen. Nu är det rejält svullet och gör ont när jag petar på det, men inte när jag går/gräver, så det är väl bara att låta bli att peta på det :)

Efter det blev det grävning av en del av den yta jag grävt ett par år tidigare, faktiskt hyfsat lättgrävt trots att leran var torr, det går iaf att med milt våld tvinga ner spaden ett bladdjup, så man har verkligen igen att man gjort arbetet ordentligt tidigare.

Innan jag han gräva klart hela ytan kom dock myggen i massor och anföll, så det blev hem och äta middag och natta trötta barn istället. Men nu har jag alltså bucklig (o)gräsmatta som ser rätt ok ut på störe delen av min lott, en halvgrävd yta i ena änden som jag kan plantera och en hyfsat prydlig bär-rabatt. Och så min favoritblomma i en stor tuva, bergklint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar